کسی که ترک جهاد کند ویا نسبت بهآن سستی از خود نشان دهد خداوند متعال وی را با تذکرسرزنش آمیزمورد خطاب قرارمی دهند : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُواْفِي سَبِيلِ اللّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَامَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ(توبه38)ای کسانی که ایمان آورده اید،شما راچه شده است که چون به شما گفتهمی شوددرراه خدا بسیج شوید،کُندی به خرج می دهید؟آیا به جای آخرتبه زندگی دنیا دل خوش کرده اید ؟ متاع زندگی دنیا در برابرآخرت ، جزاندکی نیست بنابر این هر کس دعوت جهاد را مورد اجابت قرار ندهد یادر مورد آن کاهلانه عمل کند،به وی تذکر داده می شود که أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ( توبه 38) آیا شمابا ترک جهاد به خوشی وزندگی راحت موقت دنیا بهجای زندگی باقی ودایمی آن جهان راضی وخشنود هستید ؟ تمّتع وکالایاین جهان در مقابل آن جهان کم است ونیز حضرت رسول ( ص) نا چیزبودن نعمت دنیا را به لحاظ مدت واندازه،نسبت به نعمت ابدی آن جهان،به کسی تشبیه کرده است که انگشت خود را وارد آب دریا کرده ، سپسآن را از آب خارج می کند و آنگهی حضرت رسول ( ص ) می فرماید :( فانظروا بم ترجع )( تفسیر المنار ج10،ص423 ) ( سپس بنگرید کهچه باز می آورد).نیز سخنانی را که نبی اکرم (ص) در خصوص فضیلت جهاد وجهادگران فرموده است وآنچه را که علمای اسلام در این باره ازقرآن و سنت ، استنباط کرده اند،تذکری است برای ترک کنندگان جهاد .همچنانکه نبی اکرم (ص) می فرماید :(ما احد یدخل الجنة یحب ان یرجعالی الدنیا وله ماعلی الارض من شی الا الشهید یتمنی ان یرجع الی الدنیافیقتل عشر مرات لما یری من الکرامة ) و در روایت دیگری چنین آمدهاست( لما یری من فضل الشهاده )،( کسی که وارد بهشت گردد ، دوستندارد که به دنیا برگردد و از نعمتهای آن بهره مند شود ،جز شهید جهادگری که آرزودارد به دنیا برگردد و از فضل و کرامتی که در اثرشهادت ،حاصل کرده است،ده بار کشته شود ).ابن بطال در شرح این حدیث گویداین ، حدیث بسیار گرانمایه ای است که فضیلت شهادت را بیان می کندونیزمی خواهد تبیین کند که فضیلت و برتری که در جهاد و شهادت استُُ،درغیرازآن نیست و ازآن روی ، دارای اجر و ثواب بیشتری است اماماحمد بن حنبل (رح) گوید :( من عملی را بعد از فرایض با فضیلت ترازجهاد نمی شناسم،زیرا آنانکه با دشمن مبارزه می کنند ، کسانیند که ازاسلام و حریم خود دفاع می کنند.پس کدام عمل از آن برتر است ؟ آنانبه خاطر دفاع از اسلام در خوف و ناآرامی بسر می برند و جان خود رادر راه خدا ، فدا می کنند درحالیکه دیگران درامنیت و آرامش هستند)(المغنی ابن قدامه حنبلی ج8، ص348-349 )شیخ الاسلام ابن تیمیه (رح) در مورد اهمیت مرزبانان و دفاع و مراقبتاز حدود و ثغور اسلام در هنگام دخالت دشمنان از مرزها که راه ورود ونفوذ آنان به سرزمین اسلام است چنین گوید مراقبت و دفاع از مرزهایاسلامی در راه خدا ، برتر و بهتر از مجاورت و همسایگی با شهرهایمقدس مکه و مدینه وبیت المقدس است ( مجموع فتاوی شیخ الاسلامابن تیمته ج28
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر