۱۳۸۹ مرداد ۱۴, پنجشنبه

آمریکا: جمهوری اسلامی هنوز فعال‌ترین کشور حامی تروریسم است


وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد "کشورهای حامی تروریسم"، جمهوری اسلامی را همچنان فعال‌ترین کشور در این زمینه معرفی کرده است.
در این گزارش که امروز پنجشنبه ۱۴ مرداد (۵ اوت) در واشنگتن منتشر شد، حکومت ایران متهم شده است که از گروه های مسلح و تروریستی در خاورمیانه و آسیای مرکزی حمایت می کند و با این کار، مستقیما بر تلاش های بین المللی برای تقویت صلح اثر منفی می گذارد، ثبات اقتصادی منطقه خلیج فارس را به خطر می اندازد و به رشد دموکراسی آسیب می زند.
در این گزارش آمده است: "جمهوری اسلامی هنوز حامی اصلی گروه هایی است که سرسختانه با فرآیند صلح خاورمیانه مخالفت می کنند".
این در حالی است که مسئولان حکومت ایران گروه هایی مانند حزب الله و حماس را تروریستی نمی دانند و حمایت از شورشیان افغانستان یا عراق را تکذیب می کنند.
سپاه قدس در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان مسئول عملیات خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران معرفی شده که ابزار اصلی حکومت ایران برای گسترش دادن تروریسم و حمایت از "تروریست ها" در خارج از این کشور است.
وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود نوشته است که حکومت ایران سلاح، آموزش و منابع مالی در اختیار گروه حماس و سایر "گروه های تروریست فلسطینی" مانند "جهاد اسلامی" و "جبهه خلق برای آزادی فلسطین، فرماندهی کل" قرار می دهد.
در این گزارش همچنین آمده است که حکومت ایران صدها میلیون دلار پول در اختیار گروه حزب الله لبنان گذاشته و هزاران جنگجوی این گروه را در پایگاه هایی در ایران آموزش داده است.
وزارت امور خارجه آمریکا حکومت ایران را متهم می کند که از زمان پایان یافتن جنگ اسرائیل با حزب الله در سال ۲۰۰۶، با نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل به مسلح شدن دوباره حزب الله کمک کرده است.
در این گزارش آمده است که سپاه قدس جمهوری اسلامی، طالبان افغانستان را در مورد تکتیک های واحدهای کوچک، سلاح های سبک، مواد انفجاری و سلاح های با هدفگیری غیرمستقیم آموزش داده است.
در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنین آمده است که جمهوری اسلامی دست کم از سال ۲۰۰۶ محموله هایی از سلاح سبک و مهمات مرتبط با آن، آر پی جی، خمپاره، راکت های ۱۰۷ میلی متری و مواد انفجاری در اختیار بعضی از اعضای گروه طالبان قرار داده است.
این گزارش می افزاید که حکومت ایران، بر خلاف قولی که در مورد کمک به برقراری ثبات در عراق داده بود، به تجهیز، آموزش، تأمین منابع مالی و دادن راهنمایی به گروه های شبه نظامی شیعه عراقی ادامه داده است، در حالی که این گروه ها علیه سربازان آمریکایی و عراقی عمل می کردند.
وزارت امور خارجه آمریکا همچنین سپاه قدس جمهوری اسلامی را متهم کرده که راکت های پیشرفته ساخت ایران، تفنگ های دوربین دار، سلاح های اتوماتیک و خمپاره هایی در اختیار پیکارجویان عراقی قرار داده که در کشتن سربازان عراقی و نیروهای ائتلاف به کار گرفته شده است.
حکومت ایران همچنین در گزارش وزارت خارجه آمریکا، به اتهام تأمین مواد انفجاری ضد زره برای پیکارجویان عراقی، به عنوان مسئول افزایش تلفات بعضی از حملات آنها علیه سربازان آمریکایی معرفی می شود.
بنا بر این گزارش، سپاه قدس جمهوری اسلامی، با هماهنگی حزب الله لبنان، پیکارجویان شیعه عراقی را در خارج از عراق آموزش داده است و در داخل عراق هم راهنمایی هایی در مورد ساخت و استفاده از تکنولوژی بمب های تقویت شده کنار جاده ای و سایر تسلیحات پیشرفته در اختیار آنها گذاشته است.
وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود نوشته است: "جمهوری اسلامی هنوز تمایلی برای اجرای عدالت در مورد اعضای بلندپایه القاعده که در بازداشت این کشور هستند نشان نداده و از معرفی علنی آنها خودداری می کند. جمهوری اسلامی مکررا درخواست استرداد آن دسته از اعضای القاعده که در بازداشت دارد را به کشورهای اصلی خود یا کشور سومی برای محاکمه رد کرده است. گزارش شده است که اعضای خانواده اسامه بن لادن در ایران در بازداشت خانگی به سر می برند".
در پایان بخش ایران در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا، به اتهاماتی اشاره شده که علیه بعضی از فرماندهان سپاه پاسداران، اعضای سپاه قدس و مسئولان دولتی ایران در مورد دست داشتن در انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان (آمیا) در آرژانتین مطرح است.
سرتیپ احمد وحیدی، وزیر دفاع فعلی جمهوری اسلامی یکی از این افراد است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

http://www.sunni-news.net/fa/articles.aspx?selected_article_no=10379