۱۳۸۹ مرداد ۲۳, شنبه

سوم رمضان در آینه‌ی تاریخ


سنی نیوز: رمضان ماه پیروزی حق بر باطل..رمضان ماه خدا.. رمضان ماه انسان ساز...
1. وفات فاطمه زهراء رضی الله عنها
در سومین روز رمضان مصادف با 21/ نوامبر/632م، جگر گوشه‌ی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فاطمه‌ی زهراء همسر گرانقدر حضرت علی مرتضی (رضی الله عنه) و مادر سروران جوانان بهشت حضرت حسن و حسین (رضی الله عنهما) و مادر ام کلثوم همسر عمر بن الخطاب (رضی الله عنهما) دار فانی را وداع گفته بسوی سعادت جاودانی پر کشید.


2. حادثه‌ی تحکیم

در 3/رمضان/37هـ مصادف با 11/فبرایر/658م پس از دو فتنه‌ی مشهور؛ "جنگ جمل" بین لشکر مدینه به رهبری امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (رضی الله عنه) و بین لشکر طلحة و زبیر (رضی الله عنهما)، و "جنگ صفین" بین سپاه امیر المؤمنین و لشکریان شام مذاکرات صلحی که بحادثه "تحکیم" شهرت یافت بوقوع پیوست. همگام با این حادثه گروه بسیاری از لشکریان امیرالمؤمنین از او کناره گرفتند که "خوارج" نامیده می‌شوند. همزمان با این تاریخ، معاویه (رضی الله عنه) بر مصر چیره گشت. (خداوند از همه یاران پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و سلم ـ خشنود و راضی بادا، و بکرم و سخاوت خویش از گناهان و کوتاهیهای ما و آنها درگذرد).
3. چیره شدن بنی بویه بر بغداد
در 3/ رمضان /418هـ ، ابو طاهر جلال الدولة پادشاه بنی بویه، پس از بیرون رفتن خلیفه‌ی وقت القادر از شهر و ملاقات با او و گرفتن عهد و میثاق از او وارد بغداد شد. و اینچنین جلال الدوله بغداد را به تصرف خود درآورد.
4. شهادت سرداری نمونه
در 3 / رمضان/1307هـ مصادف با 22/ اوریل/1890م سردار نامدار مسلمان "رابح بن زبیر" بنیانگذار اولین دولت اسلامی در "تشاد" پس از حمله‌ی استعمارگران فرانسوی و اشغال "دیکوا" پایتخت کشور او، به شهادت رسید.

هیچ نظری موجود نیست: