۱۳۸۹ مرداد ۱۷, یکشنبه

نامه ی مخفیانه ی اوباما به سیستانی

به گزارش اخبار جهان اسلام به نقل از المختصر: مجله ی "فورین پولیسی" فاش ساخت که اوباما نامه ای مخفیانه را به علی سیستانی نوشته است و در آن از سیستانی خواسته که برای اتمام اختلافات سیاسی عراق و تشکیل حکومت جدید کاری بکند.
این مجله گفت : نامه ی اوباما را یک نماینده ی شیعه از جوزف بایدن که در یک سفر کوتاه در بغداد برای حل اختلافات در مورد تشکیل حکومت جدید حضور داشت، دریافت کرده و به سیستانی داده است.
سخنگوی دفتر سیستانی و سخنگوی رسمی کاخ سفید از هرگونه اظهار نظر در این مورد خودداری کردند.
در همین زمینه عمار الحکیم رهبر حزب مجلس اعلای اسلامی و رهبر ائتلاف وطنی می گوید: خودداری من از قبول نامزد شدن نوری المالکی برای دوره ی دوم نخست وزیری باعث شده است که ملت عراق نیز از قبول کردن این نخست وزیری خودداری کنند.
حکیم از ائتلاف دولت قانون خواسته است که نامزد دیگری به جای نوری المالکی ارایه دهند که دارای مقبولیت در میان دیگر احزاب عراق باشد.
دو ائتلاف دولت قانون و ائتلاف وطنی یک ائتلاف یکپارچه را بعد از اعلام نتایج انتخابات اعلام کرده بودند ولی به علت اختلاف بر سر پست نخست وزیری به سرعت این ائتلاف گسسته شد، مالکی اصرار داشت که خود وی به عنوان نخست وزیر آینده ی عراق کاندید شود و لی ائتلاف وطنی که در خود جریان صدر را نیز جا داده است به شدت با کاندید مالکی مخالفت کردند.
و در ادامه ی اختلافها ائتلاف وطنی به طور رسمی اعلام کرد که با ائتلاف دولت قانون دیگر گفتگو نخواهد کرد تا زمانیکه کاندید دیگری غیر از مالکی را معرفی نکند.
حکیم در مورد انتخابهای ائتلاف خود گفت: برگزیدن همپینانی با لیست العراقیه که شامل رهبران بارز شیعه و سنی و همچنین کردها در آینده نیز خواهد شد می تواند انتخابی به جا باشد که بتواند حکومت جدید عراق را تشکیل دهد، و در این میان اسمی از ائتلاف دولت قانون برده نشد.
وضعیت جاری در عراق شاهد کشمکشهای زیادی در مورد نخست وزیر آینده است به طوریکه همه ی احزاب سیاسی با نخست وزیری مالکی برای بار دوم مخالفند و مجلس اعلا و ائتلاف دولت قانون با علاوی مخالف هستند و مجلس اعلا می گوید اگر نخست وزیر از این حزب نباشد آینده ی حزب به طور کلی در معرض خطر می افتد زیرا که تعداد کرسیهای این حزب از 30 کرسی در دوره ی قبل به 17 کرسی در این دوره کاهش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست: